maandag 16 november 2009

Miauw?!


Jimmy Choo for H&M, de advertenties vliegen ons om de oren. Vrijdag was het zover. De collectie lag in de winkel en iedereen kon zijn eigen Jimmy Choo-item aanschaffen. Je zou verwachten dat het storm zou lopen in de winkels, maar nee! Het viel enorm tegen! Ik kwam 's middags de winkel binnen en het leek net een gewone vrijdag, maar dat was niet het gekste! Het gekste was namelijk dat alle rekken met Jimmy Choo vol waren! Nou kan het zijn dat wij Nederlandse vrouwen Jimmy Choo niet kennen, maar die kans acht ik onmogelijk. Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Wij vrouwen worden steeds kritischer. Het feit dat het Jimmy Choo is, is voor de nuchtere Nederlandse geen reden meer om te kopen. Dat heel Hollywood hem adoreert kan ons niks schelen. Het moet mooi zijn! En daar ontbrak het Jimmy Choo aan in zijn collectie voor H&M. Het was wel hip, gedurft en Hollywood-ish, maar het was gewoon niet mooi en zeker niet origineel. Het soort modellen, stoffen en kleuren hebben we al eerder gezien en voor de helft van de prijs. Lag het niet aan de stoffen, kleuren of het model, dan was het gewoon ronduit ordinair. Auch! Nou dames, ik ben trots op jullie! Zo hoort het! Het is namelijk zo onorigineel om als een copycat alles aan te trekken wat sterren in een tijdschrift dragen. Tegenwoordig moet je je eigen stijl maken. Een goede wending vind ik zelf, alhoewel ik er geen enkel blad over hoor. Is het mogelijk dat wij Nederlandse dames een trend hebben gestart die nog niet is opgepikt door de redacties? Zo ja, dan kan het liggen aan het feit dat de redacties van onze Nederlandse glossy's te veel naar Amerika kijken en te weinig naar hun eigen trendsettende land. Amerika is misschien wel een podium voor mode, omdat de mensen die ermee aangekleed worden veel media-exposure genieten, maar dat is het dan ook. De hollywoodsterren worden namelijk 9 van de 10 keer gekleed met behulp van niet-Amerikaanse ontwerpers. Dus, de mensen die wij juist moeten volgen in de bladen zijn niet de hollywoodsterren, maar de mensen achter de outfits. En nee niet de ontwerpers, maar de stylisten natuurlijk!!! Begrijp me niet verkeerd, ontwerpers zij onmisbaar, maar ontwerpers maken en leveren kleding, stylisten kleden mensen ermee aan! Dat zijn de trendsetters!

Laten we meer aandacht besteden aan de stylisten in de wereld. Waar halen ze hun inspiratie vandaan, hoe komen ze tot een look en hoe is het om verantwoordelijk te zijn voor de uitstraling van een vooraanstaand persoon? Dat lijkt mij nou interessant. Elke ster heeft namelijk een stylist en dan heb ik het niet alleen over de acteurs en zangers, maar ook over echte sterren zoals de dame en heer van het Witte Huis en onze koningin! Nou is Beatrix, met alle respect, niet het meest modieuze persoon, maar het lijkt mij wel wat om zo'n dame te moeten kleden!
Ik kan wel concluderen dat ik in ieder geval klaar ben met het hele copycat (miauw!!!), hoe zie je eruit als een cloon van Kate Moss gebeuren en ik (en ik denk ook meer vrouwen) behoefte heb aan iets nieuws! Outfits kopieren is uitgemolken, te makkelijk, inspiratieloos en onorigineel! Ik weet ook zeker dat er op de Nederlandse redacties dames zitten die veel beter kunnen en willen dan dat. Trendsetters volgen in hun creatieprocessen geeft lezeressen in Nederland inspiratie over hoe ze hun eigen stijl vorm kunnen geven. Zo kun je je eigen draai geven aan de trends van dat moment. Very 2010 al zeg ik het zelf!

Till next week,
Timothea

2 opmerkingen:

  1. Jimmy Choo is leuk, het is alleen erg zielig als je naar de H&M gaat om iets van hem te hebben. En ik vind het nog duur voor de H&M ook!!

    Koop liever een echt designersitem als je het goed wilt doen =)

    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So true! Maar als je geen designer kan betalen (wat bijna geen enkele student kan) is Jimmy Choo by H&M nogsteeds not the way to go. Het is te duur voor wat je krijgt en niet erg origineel qua ontwerp. Je kan beter 'merkloze' items kopen! Die zijn vaak net zo leuk en zo niet leuker + ze zijn betaalbaar. Ook niet onbelangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen